Gefeliciteerd, je bent gekozen als aanvoerder (m/v) van jouw team! Wat betekent dat precies?
Uiteraard heb je te maken met een aantal taken en verplichtingen. Hieronder staat een opsomming van de aanvoerderstaken die horen bij de wedstrijd en de algemene verplichtingen die te maken hebben met alle overige teamzaken.

Doe het niet alleen!
Als aanvoerder ben jij het aanspreekpunt én de spreekbuis van het team. Als er gecommuniceerd moet worden met het bestuur of de TC, gaat dit in principe altijd via de aanvoerder. Maar wees verstandig en verdeel de taken. Kies in ieder geval een reserve aanvoerder die jou kan ondersteunen of vervangen. En vraag iemand om allerlei logistieke zaken van jouw team op te pakken zoals: vervoersschema, was schema, lief- en leedzaken, etc.
Let op, als aanvoerder blijf jij wel eindverantwoordelijk.

De taken rond wedstrijden

• Controleer op de laatste training voor een thuiswedstrijd of iedereen weet wat zijn/haar taak is (fluiten/tellen/zaalwacht).
  • Inventariseer (voor uit- en thuiswedstrijden) of er voldoende spelers/speelsters aanwezig zijn. Indien nodig: regel aanvulling vanuit een ander team.
    N.B. doe dit altijd in overleg met (de aanvoerder van) dat team en/of TC i.v.m. ‘vastspelen’.
  • Wijs jouw teamgenoten er op dat iedereen voor de wedstrijd op tijd is om het veld op te bouwen en dat iedereen na de wedstrijd meehelpt alles weer op te ruimen.
  • Zorg ervoor dat het digitale wedstrijdformulier (DWF) voor de wedstrijd correct en volledig is ingevuld.
  • Neem tijdens de wedstrijd de verantwoordelijkheid voor jouw team in communicatie met de scheidsrechter.
  • Vul samen met de scheidsrechter de eindstanden in het DWF in en geef ‘akkoord’.
  • Natuurlijk bedank je na de wedstrijd de scheidsrechter (en teller) voor hun inzet.

Overige zaken

• Voor de eerste wedstrijd krijg je een mapje met alle spelerskaarten. Hiervoor blijf je het gehele seizoen verantwoordelijk. Zorg ook voor tussentijdse wijzigingen in overleg met de LA (ledenadministratie). Na de laatste wedstrijd lever je dit mapje weer in bij de LA!
  • Ook draag jij - samen met het gehele team - de verantwoordelijkheid voor de gevulde ballentas en de tas met shirtjes. De ballen zijn bedoeld voor eigen training én wedstrijden. Aan het einde van het seizoen moet duidelijk zijn waar deze tassen zich bevinden. Liefst bij de aanvoerder thuis of lever deze in bij LA. De ballentas kan in de kast worden opgeborgen.
  • Neem contact op met bestuur of TC als er sprake is van langdurig geblesseerde of zieke teamleden (of allerlei andere lief- en leed-zaken).
  • Indien wedstrijden moeten worden verplaatst of anderszins gewijzigd worden, is het alleen de aanvoerder of coach die contact opneemt met het wedstrijdsecretariaat. Hij/zij spreekt op dat moment namens het team. Contact met de bond is uitsluitend voorbehouden aan het wedstrijdsecretariaat!
  • Ook als er andere zaken spelen die het team of individuele spelers/speelsters nadelig kunnen beïnvloeden meld je dit bij de trainer of bij de TC.
    Indien nodig kan ook de vertrouwenscontactpersoon worden ingeschakeld (zie website voor contactgegevens).

Het Bestuur